Мін’юст збирається передати реєстраційні функції місцевій владі, нотаріусам, банкам та державним виконавцям, тим самим покращивши процедури надання адмінпослуг у цій сфері. Два відповідних законопроекти відомство розробило і передає на розгляд парламенту. Кабмін уже підтримав ініціативу.

Зазначимо, що у проектах йдеться про реєстрацію речових прав на нерухомість та їх обтяжень, а також реєстрацію юросіб та фізосіб-підприємців. Документ передбачає, що окрім органів місцевого самоврядування і держадміністрацій право здійснювати реєстраційні дії дістануть нотаріуси, незалежно від того посвідчують вони нотаріальну дію чи ні, акредитовані Мін’юстом банківські установи та державні виконавці — у тому випадку, коли справа стосується накладення та припинення обтяжень речових прав на нерухоме майно. По суті відомство хоче децентралізувати адмінпослуги і відмовляється від монополії на повноваження із реєстрації.

Серед новел і введення принципу, за яким інформація від інших державних органів має автоматично передаватися реєстраторам. Водночас заплановано провести уніфікацію держреєстрів та процедур реєстрації різних суб’єктів, скасувати необхідність щорічного підтвердження та щорічної подачі фінансової звітності, а також надати можливість громадянам отримувати інформацію про нерухомість як за об’єктом, так і за суб’єктом.

Крім уже зазначеного, законопроекти містять багато інших «революційних» новел. Так, ними передбачено розширення принципу екстериторіальності під час прийому документів. Таким чином, майно можна буде зареєструвати не лише в межах району, а в межах всієї області, а бізнес — взагалі в будь-якій точці країни. Ще однією новацією стане запровадження електронних сервісів за всіма послугами, які надаватимуться новими суб′єктами реєстрації, — через електронний портал без необхідності контактувати з реєстратором. Документи ж заповнюватимуться не клієнтом, а реєстратором.

Також вводиться норма, яка в разі наявності обтяжень чи відсутності якогось із документів дає можливість не відмовляти у реєстрації нерухомості, а призупинити її на строк до 30 днів, щоб клієнт міг розібратися із ситуацією та зібрати документи, яких не вистачає. Більше того, запроваджується механізм адміністративного оскарження відмови від проведення реєстраційних дій, а також позитивних рішень щодо проведення держреєстрації. Оскарження проводитиметься органами юстиції.

Примітно, що законопроекти унормовують і фінансові питання. У разі проведення реєстраційних дій спеціалістами місцевого самоврядування або держадміністрацій, сплачені за послугу кошти на 100% будуть переходити до місцевого бюджету. Якщо ж послугу надаватимуть спеціалісти «приватного сектору», вони залишатимуть собі 60% коштів, а 40% перераховуватимуть до держбюджету.

21 May, 2015